Cytrynowe muffinki z mandarynkami

 

Lubia je moje dzieci. Starszy ogolnie przepada za smakiem cytryny 🙂 Pozostali tez zjadali ze smakiem 🙂

Na 12 sztuk:

2 cytryny

3 jajka

1 szczypta soli

puszka mandarynek w zalewie (175 g po odsaczeniu)

150 g masla lub margaryny do pieczenia

150 g cukru

1 opakowanie cukru waniliowego

250 g maki

1/2 opakowania proszku do pieczenia (przeznaczonego na 500 g maki)- jakies 2 lyzeczki

150 ml smietanki kremowej

Otrzec skorke z jednej cytryny. Z obu cytryn wycisnac sok. Zoltka jaj oddzielic od bialek. Bialka ubic z sola na szytywno. Mandarynki odsaczyc na sicie z zalewy i pokroic. Ubic na puszysta mase. Maslo z cukrem, cukrem waniliowym i skorka z cytryny. Pojedynczo dodawac zoltka jajek ciagle ucierajac. Make wymieszac z proszkiem do pieczenia i dodawac stopniowo do masy naprzemian z sokiem z cytryny i smietanka ciagle ucierajac. Dodac piane z bialek i lekko wymieszac lyzka. Mandarynki mozna wymieszac z ciastem lub ulozyc na dnie foremek muffinkowych i zalac ciastem (wybralam drugi sposob). Po przelozeniu ciast do foremek muffinkowych piec w tmperaturze 200°C (z termoobiegiem- 175°C) ok. 30 minut.

 

 

 Przepis z: „150 Rezepte” nr 02/2012

Oliwki w ciescie francuskim

Ostatnio mi czasu brak. Jesien sie brakiem czasu zaczela. Brak czasu na gotowanie, szukanie ciekawych kulinarnych inspiracji, pisanie bloga… Stad dzisiejszy przepis nader prosciutki, ale moze zaskoczyc niejednego 😉

Wystarczy pociac w paski ciasto francuskie i pozawijac w nie oliwki bez pestek. Ja wzielam zielone, ale moga byc tez inne. Upiec w piekarniku w temperaturze 180°C na rumiano.

Obiecuje, ze sie nastepnym razem bardziej postaram… 😉

 

Zweschgendatschi

Dzis rozpoczecie Oktorfest na Lakach Teresy (Theresienwiese) w Monachium! Najwiekszy na swiecie ludowy festyn. I jak co roku zapraszam was do sprobowania regionalnej kuchni bawarskiej. W poprzednich latch zapraszama na: paste kanapkowa Obazda, precle, oraz paste kanapkowa Erdapfelkas. Tym razem zapraszam na drozdzowy palcek ze sliwkami- Zweschkendatschi. Sliwki te to sliwki wegierki- tylko takie moga sie znalesc w tym placku. Byc moze nie dostaniecie go w namiocie piwnym na Swiecie, ale z pewnoscia w wielu piekarniach, cukierniach, czy kawiarniach w Monachium i okolicach. Takze w malej bawarskiej wiosce, gdzie mieszkam ja 😉 Zycze smacznego z soczystymi sliwkami na miekkim, aromatycznym drozdzowym spodzie! Pfüa Gott! 😉

Na blache o wymiarach 32×40 cm:

200 ml mleka

100 g masla

500 g maki

1 opakowanie suszonych drozdzy (7g)

3 lyzki cukru

1 szczypta soli

1 jajko

skorka otarta z polowy cytryny

1-1,25 kg sliwek wegierek

300 g mielonych migdalow lub orzechow laskowych

posypka:

60 g cukru

lyzeczka cynamonu mielonego

nieco masla

Mleko ogrzac do lezniej temperatury i rozpusciw  nim maslo. Make wymieszac z drozdzami, sola i cukrem. Dodac skorke otarta z cytryny, cieple mleko i jajko z maslem. Wyrobic gladkie ciasto, ktore odstawic do wyrosniecia do podwojenia objetosci w cieple miejsce pod przykryciem na ok. 30 minut.

Sliwki umyc, osuszyc i wypestkowac wzdluz. Blache do pieczenia wylozyc pergaminem. Ciasto rozwalkowac i wlozyc do blachy. Na brzegach podwinac do gory. Odstawic na 15 minut do wyrosniecia. Posypac mielonymi migdalami lub orzechami, nastepnie ukladac sliwki przecieciem do gory. Polozyc wiorki z masla na wierzchu placka. Nastepnie posypac cukrem wymieszanym z cynamonem. Piec w uprzednio nagrzanym piekarniku w temperaturze 200°C ( z termoobiegiem- 180 °C) ok. 35 minut.

Przepis na podstawie przepisu z ksiazki „Lieblingsrezepte der Landfrauen” wyd. Weltbild 2008 r.

Chlebek dyniowy z orzechami wloskimi

Kolejne warzywne ciasto na slodko, ktore polubila moja rodzina. Rozkrecamy sie 🙂

Na 1 foremke kesowa o dlugosci 30 cm:

200 g pure z dyni

2 jajka

1 opakowanie cukru waniliowego

kilka kropel aromatu waniliowego

280 g maki

200 g cukru

1 lyzeczka proszku do pieczenia

1 lyzeczka sody oczyszczonej

180 g jogurtu naturalnego

40 ml oleju

60 posiekanych orzechow wloskich

po 1/4 lyzeczki mielonych gozdzikow, mielonego imbiru, mielonego anyzu i mielonej galki muszkatalowej (ewentulanie 1 lyzeczka przyprawy do piernikow)

W misce wymieszac cukier, make, cukier waniliowy, proszek do pieczenia oraz sode oczyszczona. W innej misce wymieszac jogurt, aromat waniliowy, olej, pure z dyni i jajka. Przelac do miski z suchymi skladnikami i krotko mieszac mikserem tylko do polaczenia skladnikow. Wsypac 3/4 orzechow i wymieszac. Ciasto przelozyc do natluszczonej foremki, posypac na wierzchu pozostalymi orzechami.  Piec w uprzednio nagrzanym piekarniku w temperaturze 175°C ( z termoobiegiem- 150°C) ok. 60-70 minut. Po upieczeniu zostawic doi wystgniecia w piekarniku uchylajac nieco drzwiczki.

 

Przepis uczestniczy w akcji:

Warzywa w słodyczach 2013

 

Przepis z: „Backlust. Brot backen” nr 8/2013

Klopsiki na kapuscianej jarzynce

Pomyslowy i niedrogi obiad 🙂

Dla 4 osob:

1 glowka kapusty

500 g miesa mielonego z indyka (wzielam wieprzowe)

1 jajko

2 pszenne tosty

2 cebule

2-3 marchewki

2- 3 lyzki suszonego kminku (w sezonie swiezy)

1 lyzka koncentratu pomidorowego

2 lyzki oleju

2 lyzki masla

sol, pieprz

Kapuste oczyscic z wierzchnich lisci, wyciac glab i drobno poszatkowac. Marchewki obrac i pokroic w plasterki. Tosty namoczyc w wodzie i odcisnac. Cebule obrac, jedna drobno posiekac, a druga posiekac w piorka. Cebule pokrojona na drobno dodac do miesa, wbic jajko. Dodac tosty i koncentrat pomidorowy oraz 1/2 majeranku. Wyrobic doprawic do smaku sola i pieprzem i ponownie wyrobic.

Z masy uformowac klopsiki, usmazyc na oleju. Wyjac z patelni, na tej samej patelni rozpuscic maslo. Wlozyc kapuste, marchew, cebule w piorkach i reszte majeranku. Przelozyc do rondla, dusisc do miekkkosci, na koniec doprawic pieprzem i sola oraz wylozyc na wierzch klopsiki.

Przepis z „Tina” nr 11/2013

Babka drozdzowa z dynia bez jajek

Jakis czas temu wpadla mi w rece dosc „wiekowa” ksiazka „Ciasta, ciasta, ciasteczka. Wypiek domowy” Jana Czernikowskiego. Wydanie 13ste z 1990 r. Druk i oprawa w NRD 😉 (Czy ktos jeszcze pamieta NRD? ;))) ) Bardzo ciekawa w tresci, choc czasami dosc dzwnie dla mnie zbyt ogolna, albo skladniki w  mega ilosciach- tak jak ten placek, ktory przewidywal zuzycie 2 kg maki! Chyba bym jadla w takich ilosciach przez caly tydzien z moja rodzina… Po lekkim zmodyfikowaniu i przeliczeniu proporcji na mniejsze przepis okazal sie bardzo udany. Dynie przerobilam od razu cala na pure i teraz druga czesc pure czeka  w lodowce na kolejna „edycje” babki… A moze upieke z niego znow cos innego? Zapraszam na moja dyniowa babke bez jaj! 🙂

Na 1 foremke-babke o pojemnosci  2l:

200 g dyni – waga po oczyszczeniu z pestek i bez skorki (np. dynia pizmowa- w ksztalcie gruszki)

1 szklanka mleka

500 g maki

kilka kropel olejku waniliowego lub migdalowego

125 g masla lub margaryny do pieczenia

125 g cukru

25 g swiezych drozdzy

Dynie oczyscic, pokroic w kostke zalac 2/3 szklanki mleka i ugotowac do miekkosci. Nastepnie odsaczyc na sicie, przetrzec przez sito, odlewajac przy tym nadmiar mleka. Pozostale mleko ogrzac do letniej temperatuty, rozpuscic w nim drozdze, nieco cukru i maki, odstawic do wyrosniecia w cieple miejsce na 20 minut. Maslo rozpuscic. Make przesiac przez sito, dodac wyrosniete drozdze i pozostale skladniki. Zagniesc ciasto, ktore ugniatac przez jakies 5-7 minut. Przelozyc do natluszczonej foremki, pozostawic do wyrosniecia do podwojenia objetosci (ok. 60-70 minut) Piec w temperaturze 180°C ok 50 minut, gdyby zanadto sie spiekalo na wierzchu na 20 minut przed koncem pieczenia przykryc gore babki folia aluminiowa.

 

Przepis uczestniczy w akcji:

Warzywa w słodyczach 2013

 

Przepis z moimi zmianami na podstawie przepisu z ksiazki Jana Czernikowskiego „Ciasta, ciastka, ciasteczka. Wypiek domowy”, wyd. Watra 1990 r.

Kolorowa surowka z kapusta

Kapusta wprawdzie wcale juz nie taka mloda, ale nadal pyszna. Do tego wrzesniowe pomidory, ogorki i papryka- smak slonca na talerzu!

Dla 4 osob:

1/3 glowki kapusty

pol ogorka salatkowego

2 pomidory

pol straka czerwonej papryki

2 lyzki oleju slonecznikowego lub rzepakowego

2-3 galazki koperku

sol, pieprz, cukier

Kapuste oczyscic z wierzchnich lisci, wyciac glab i obsypac niewielka iloscia soli, wymieszac, odstawic na pol godziny aby zmiekla. Ogorek umyc i pokroic w cienkie plasterki. Pomidory umyc, pokroic w osemki. Papryke umyc, wyjac gniazdo nasienne i pokroic w paski. Skladniki salatki wymieszac, ewentualnie doprawic do smaku sola i pieprzem. Lyzeczke cukru rozpuscic w niewielkiej ilosci wody, wymieszac z olejem. Przygotowanym sosem polac salatke, wymieszac. Koperek drobno posiekac i wymieszac z salatka. Kto woli zamiast oleju moze wziac jogurt naturalny lub smietane wymieszana z majonezem.

Przepis z: „Poradnik domowy” nr 6/2013

Brownie z pomidorami

To osttanio ulubione ciasto mojego synka. Nikt nie mial pojecia o tym, ze sa  w nim pomidory 😉 W moim ogrodku wlasnie sie rozpoczal pomidorowy sezon! 🙂

Na foremke o wymiarach 20×20 cm:

2 bardzo dojrzale pomiodory

200 g ciemnej czekolady deserowej

4 jajka

100 g maki

200 g masla

2/3 szkl. brazowego cukru

szczypta soli

szczypta chili w proszku

Maslo rozpuscic z polamana czekolada, wymieszac, odstawic do wystygniecia. Jajka ubic na puszysta mase z cukrem. Pomidory sparzyc, obrac ze skorki drobno posiekac. Do jajek dodawac po lyzce make, pomidory ciagle mieszajac. Na koniec wlac czekolade z maslem, posypac sola i chili i wymieszac. Przelac do wylozonej pergaminem foremki. Piec w 200°C ok. 40-45 minut.

Przepis dodaje do akcji:

Warzywa w słodyczach 2013   Warzywa psiankowate 2013

 

Przepis z ksiazki Doroty Prochniewicz „Warzywa doskonale. Pomidor, papryka, cukinia” Biblioteczka „Poradnika domowego” 7/2011

Kremowa zupa marchewkowa z pierozkami tortellini

Bardzo pyszna- smakuje juz jesiennie… Zupelnie nie mam pojecia, gdzie sie to lata podzialo…

Dla 4 osob:

750 g marchwi

1 duze jablko

1 duza cebula

3 lyzki masla

2 lyzeczki przyprawy curry w proszku

sol, pieprz

pol lyzeczki pikantnej papryki w proszku

5 szklanek bulionu warzywnego

20-30 malych pierozkow tortellini- mozna wziac gotowe lub skoryzstac z mojego przepisu: pierozki tortellini z nadzieniem miesno-warzywnym

Marchewki obrac, umyc, osuszyc, zetrzec na tarce jaryznowej lub drobno posiekac. Jablko umyc, obrac ze skorki i zetrzec na tarce jarzynowej lub posiekac w drobna kostke. Cebule obrac i drobno posiekac. W duzym rondlu rozpuscic maslo, podsmazyc na szklisto cebule, dodac marchew i jablko, posypac papryka, curry, pieprzem i sola, wymieszac, a nastepnie dusic pod przykryciem na niewielkim ogniu o. 5 minut. Dodac goracy bulion, wymieszac, gotowac pod przykryciem, az warzywa zmiekna. Nastepnie zmiksowac. Ewentulanie doprawic do smaku. Pierozki ugotowac w osolonej wodzie i podawac wraz z zupa. U mnie kazdy nakladal je sobie wedle uznania. 🙂

Przepis uczestniczy w akcji:

Akcja Zupa Krem

 

Przepis z: „101 przepisow Tom 36, wrzesien/2013

Ziemniaczana zapiekanka z sadzonymi jajkami

„O jakie pyszne jedzonko”- slowa z ust dzieci sa najwyzsza pochwala. No tak, ale wystarczy moim chlopakom podac ziemniaki w dowolnej postaci i sa w pelni szczesliwi 🙂 Zupelnie, jak mama 😉 Sprobujcie- napewno sie wam spodoba 🙂

Dla 4 osob:

600 g ziemniakow

400 g parowek

2 cebule

3 srednie straki papryki (wzielam nieco mniej, a za to  wiecej ziemniakow)

2 lyzki masla

sol, pieprz

1 lyzeczka suszonego tymianku lub swiezego posiekanego na drobno

4 jajka

Ziemniaki obrac i ogotowac w osolonej wodzie, aby byly jeszcze nieco twardawe. Odecedzic, wystudzic. Pokroic w osemki. Parowki pokroic na kawalki. Cebule obrac i pokroic w piorka. Papryki umyc, wyjac gniazda nasienne i ogonki, pokroic w paski. Na patelni rozgrzac maslo. Podsmazyc kartofle, nastepnie dodac cebule i kielbaski, podsmazyc, pod koniec doprawic do smaku pieprzem i sola oraz tymiankiem. Ostudzic, wymieszac z papryka. (Jesli lubicie miekka papryke, mozecie podsmazyc z warzywami i kielbasa- my lubime jeszcze lekko twarda, dlatego jej nie smazylam). Przelozyc zapiekanke do formy do zapiekania.

Na wierzchu, w dosc sporych odstepach „posadzic” jajka. Posypac niewielka iloscia soli. Zapiec w piekarniku w temperaturze 200°C az jajka sie zetna.

Przepis dodaje do akcji:

Warzywa psiankowate 2013   Akcja zapiekanki - edycja II

 

Przepis z: „Lisa. Kochen und Backen” nr 09/2013