Mazurek kajmakowy

Mazurek moze nie najpiekniejszy, ale bardzo smaczny 🙂 W dekoracji (doslownie) maczalo paluchy moje dziecko 😉

Na foremke o srednicy 18 cm:

ciasto:

150 g maki

70 g masla

1 jajko

40 g cukru

20 g cukru waniliowego

kajmak:

50 ml pelnotlustego mleka

50 ml smietany kremowki 36%

50 g cukru

1 lyzka masla o temperaturze pokojowej

1 laska wanilii

dekoracja:

spazone i obrane ze skorki migdaly

czekolada deserowa

Skladniki ciasta zagniesc, ewentualnie dodac nieco maki lub wody. Ciasto zawinac w folie spozywcza schlodzic przez pol godziny w lodowce. Nastepnie wylepic foremke. Piec w nagrzanym piekarniku w temperaturze 180°C. 35 minut.

Mleko wlac do rondla warz ze smietana, dodac cukier i maz wyskrobana z laski wanili wraz z laska wanilii. Zagotowac, laske wanili wyjac. Gotowac przez 30 minut na niewielkim ogniue az masa zgestnieje. Rondel wstawic do wiekszego garnka z wrzatkiem i gotowac na malym ogniu mieszajac az masa calowicie zgestnie i bedzie miec konsystencje kwasnej smietany. Dodac lyzke masla i wymieszac. Mase przelac na upieczony spod. Ozdobic rozpusczona czekolada i migdalami. W naszym wykonaiu miala to byc galazka z baziami, a… wyszlo to co wyszlo 😉

Przepis uczestniczy w akcji:

Wielkanocne Smaki - edycja V

Przepis z: „Poradnik domowy” nr 4/2014

Kalarepka oproszana

Sezon na wiosenne warzywa juz sie rozpoczal 🙂

kalarepka_oproszana_540x405

Dla 4 osob:

750 g kalarepy

sol, cukier

kostka bulionowa

10 g maki

40 g masla

Kalarepe umyc i obrac, grubiej u zdrewnialej nasady. Pokroic w drobna kostke, zalac dwiema szklankami wrzacej, osolonej wody, dodac cukier i kostke bulionowa, ugotowac do miekkosci. Oproszyc maka, zagotowac, dodac maslo i wymieszac. Mozna posypac siekanym koperkiem.

Przepis z ksiaki „Dobra kuchnia”, wyd. Watra 1988 r.

Pasta do pieczywa z pestek dyni z wanilia

Pasta z pestek dyni na slodko. Smakuje do pszennych buleczek, jak tez do pieczywa pelnoziarnistego. A do tego ma nieziemski zielony kolor 🙂

Na 4 porcje:

100 g luskanych pestek dyni

200 g bialej czekolady

100 g smietany kremowej

1 laska wanilii

skorka otarta z 1 cytryny

75 g masla

3-4 lyzki oleju z pestek dyni

Ziarna dyni uprazyc na suchej patelni, przelozyc do miski i zmiksowac blenderem na drobno lub mikserem kuchennym. W garnku wymieszac smietane z skorka z cytryny. Laske wanili przekroic wzdloz i wyskrobac maz, wlozyc do smietany wraz z laska i zagotowac. Laske wynili wyjac. Dodac polamana na kawalki czekolade i maslo, mieszac do rozpuszczenia juz nie gotujac. Dodac zmielone pestki dyni oraz olej z pestek dyni. Wszystko wymieszac, odstawic do lodowki do stezenia.

Przepis dodaje do akcji:

Zielono mi!    

Przepis z: „Lust auf Genuss. Heiss aus dem Ofen” nr 01/2014

zielono mi, pinkcake,troche inna cukiernia

Czekolada na goraco z wanilia

Kolejna propozycja do Waniliowego Weekendu u Mirabelki. Sa kulinarne akcje, ktore darze ogromnym sentymentem. To jedna z nich…. A wracajac do czekolady, to prosty przepis ale warto dodac do czekolady wanilie 😉 Mozna tez cos mocniejszego- likier wisniowy, kileliszek wodki, brandy…

Dla 4 osob:

800 ml mleka

1 laska wanilii

120 g czekolady gorzkiej (70% kakao)

cukier wg. uznania

Laske wanilii przekroic i wyjac maz, wlozyc wraz z cala laska i cukrem wg. uznania do mleka i zagotowac. Laske wanili wyjac. Dodac polamana na kawalki czekolade i ubic trzepaczka, aby powstala pianka. Rozlac do kubkow.

Waniliowe Pasteis de Nata (Waniliowe torciki z Portugalii)

Po prostu przepyszne 😉 Podane z waniliowa czekolada na goraco, sprawily, ze znalazlam sie w waniliowym niebie 😉

Na 12 sztuk:

1 opakowanie ciasta francuskiego (270g)

2 lyzki maki

400 g smietany kremowej

120 g cukru

1 Laska wanilii

5 zoltek

Foremke do mufinek wysmarowac maslem. Z ciasta francuskiego wykrawac krazki o srednicy 10 cm i wykladac nimi foremke do muffinek. Odstawic w chlodne miejsce. Make wymieszac z 5 lyzkami smietany. Pozostala smietane zagotowac z cukrem, miazszem wyskrobanym z wanlii i laska wanili. Laske wynilii wyjac, wlewac mleko z maka i mieszajac zagotowac. Zdjac z kuchenki i pojedynczo dodawac zoltka mieszajac trzepaczka. Plynem napelnic muffinki wylozone ciastem, Piec w piekarniku w temperaturze 220°C (z termoobiegiem- 200°C) ok. 12-15 minut.

Przepis z: Bild der Frau. Gut kochen & backen” nr 5/2014

Przepis uczestniczy w akcji:

 

Babka serowa

Ser jest w ciescie. Dzieki temu ciasto jest cudownie aromatyczne i miekkie. Swietna na wielkanocny stol.

Na forme do babki o pojemnosci 2,5 l:

250 g masla lub margaryny do pieczenia

200 g kremowego serka twarozkowego

450 g cukru

5 jajek

1 cytryna

400 g maki

szczypta soli

1 lyzeczka proszku do pieczenia

1 lyzeczka sody oczyszczonej

Maslo, serek i cukier utrzec na puszysta mase. Pojedynczo dodawac jajka wciaz ucierajac ciasto. Cytryne sparzyc, osuszyc i otrzec skorke na tarce, Wycisnac sok. Make wymieszac z sola, proszkiem do pieczenia i soda oczyszczona. Do ciasta dodac skorke z cytryny i sok, oraz stopniowo make wciaz ucierajac ciasto. Przelozyc do natluszczonej i wyspanej maka foremki. Piec w nagrzanym uprzednio piekarniku w temperaturze 175°C (z termoobiegiem- 150°C) ok. 1 godzine. Mozna posypac cukrem pudrem lub polac lukrem, albo czekolada.

Przepis z: „Laura. Backen im Frühling” nr 2/2011

Przepis uczestniczy w akcji:

Wielkanocne Smaki - edycja V

Salatka z wiosennych warzyw

Swietna do faszerowanych jajek 🙂

Dla 4 osob:

200 g marchewki

200 g kalarepy

150 g selera naciowego

1 peczek dymki

sos:

1 peczek szczypiorku

150 g majonezu

150 jogurtu naturalnego

2 lyzki soku z cytryny

1-2 lyzeczki cukru

1 lyzka musztardy

sol, pieprz

Marchewki i kalarepe oczyscci i zetrzec na tarce jarzynowej. Selera i dymke oczyscic i pokroic w krazki, wymieszac w salaterce. Szczypiorek drobno posiekac, wymieszac z pozostalymi skladnikami sosu. Sosem polac salatke.

Przepis dodaje do akcji:

Wielkanocne Smaki - edycja V

Przepis z: „Mein schönes Land” nr 1/2015

Kruche ciasteczka z zielona herbata macha

Dla milosnikow tej herbaty w sam raz. Jak dla mnie smak zielonej herbaty byl zbyt dominujacy. Dopiero po kilku dniach nieco zlagodnial. I wtedy naprawde mi smakowaly 🙂

Na ok. 40 sztuk:

200 g masla

75 g cukru pudru

3 zoltka

15 herbaty macha

225 g maki

szczypta soli

5 lyzek brazowego cukru

Maslo wlozyc do miski wraz z cukrem pudrem i ubic na kremowa mase. Dodac 1 zoltko, sproszkowana herbate macha, make i sol. Zagniesc ciasto, zawinac w folie spozywcza i odstawic do lodowki na 15 minut. Ciasto podzielic na 2 czesci, z kazdej uformowac walek o srednicy ok 2 cm. Walki posmarowac 2 pozostalymi rozkloconymi zoltkami. Na blacie wysypac cukier brazowy i obtoczyc w nim walki z ciasta. Nozem kroic ciasto na krazki o grubosci ok. 0,5 cm. Ukladac na 2 blachach wylozonych papierem do pieczenia. Piec w uprzednio nagrzanym piekarníku w temperaturze 175°C (z termoobiegiem- 150°C) ok. 12-15 minut.

Przepis z: „Laura. Backen”nr 5/2011

Przepis dodaje do akcji:

Zielono mi!

 

zielono mi, pinkcake,troche inna cukiernia

Tartaletki z porem

Kolejna zielona poropozycja na poczatek wiosny- zapraszam po porcje witamin i zieleni 🙂

Dla 4 osob:

150 g maki

1 lyzeczka musztardy

sol, pieprz

100 g sera cheddar

100 g masla

500 g porow

2 jajka

szalwia suszona (1 lyzeczka), lub swieza (8 listkow)

100g smietany kremowki

Make wsypac do miski, dodac musztarde i szczypte soli. Dodac posiekane maslo. Palcami rozcierac maslo z maka, az powstana drobne grudki, nastepnie uformowac kule, ewentualnie dodac 1 lyzke wody, zawinac w folie spozywcza i odstawic na 30 minut do lodowki. Pora umyc, osuszyc, posiekac w talarki. Gotowac w osolonej wrzacej wodzie ok 6-8 minut, odcedzic. 4 foremki tartaletkowe o srednicy 12 cm wylozyc papierem do pieczenia. Ciasto podzielic na 4 czesci, rozwalkowac i wylozyc nim foremki, ponakluwac kilkakrotnie widelcem. Podpiec na rumiano w nagrzanym piekarniku przez ok. 10-15 minut (temperatura: 200°C, z termoobiegiem- 175°C). Szalwie umyc i drobno posiekac. Jajka ubic ze smietana, sola i pieprzem, dodac szalwie. Ser pokruszc polowe dodac do porow i wymieszac. Pory poukladac na podpieczonych spodach zalac masa jajeczno-smietanowa. Posypac reszta pokruszonego sera. Piec 25-30 minut.

Przepis z: „Laura.Backen”. nr 01/2015

Przepis dodaje do akcji: 

Zielono mi!zielono mi, pinkcake,troche inna cukiernia

 

Zielona brukselka pod biala orzechowa pierzynka

No tak, mialo byc nieco bardziej zielono, ale snieg w postaci orzechowo- smietanowej pierzynki tak latwo sie nie poddaje 😉

Dla 4 osob:

1,2 kg brukselki

sol, pieprz

100 g gotowanego boczku

50 g migdalow bez skorki (biale)

50 g orzechow wloskich

1 lyzeczeczka swiezego posiekanego imbiru

2 lyzki startego na tarce sera gouda

200 g kwasnej smietany

1 lyzka soku z cytryny

Brukselki oczscic, naciac glaby na krzyz, gotowac we wrzacej wodzie ok 8 minut, odcedzic. Boczek pokroic w paski. Migdaly, orzechy imbir i ser wymieszac ze smietana, doprawic do smaku pieprzem, sokiem z cytryny i sola. Brukselke przelozyc do naczynia do zapiekania lub 4 mniejszych (albo, jak u mnie 2 😉 ). Posypac boczkiem. Polac smietanowym sosem. Zapiekac w nagrzanym uprzednio piekarniku w temperaturze 220°C ( z termoobiegiem- 200°C) ok. 10 minut.

Przepis z: „Bild der Frau. Gut kochen und backen” nr 5/2014

Przepis dodaje do akcji:

Zielono mi!

 

zielono mi, pinkcake,troche inna cukiernia

 

Obiecuje w nastepnym przepisie wiecej zieleni 😉