Zupa dyniowo-paprykowa

zupa_dyniowa_z_papryka_540x405_20131030203540

Zapraszam w halloweenowy wieczor na talerz rozgrzewajacej zupy paprykowo-dyniowej 🙂

Dla 6-8 osob:

750 g ziemniakow

1kg dyni

2 duze straki zoltej lub czerwonej papryki

1 szczypta mielonej pikatnej papryki w proszku

2-3 cebule

3 zabki czosnku

150 g posiekanych orzeszkow ziemnych

3 lyzki masla

2 lyzki gestej smietany

skorka otarta z polowy cytryny i sok

2 lyzki przyprawy curry

sol

1 lyzka mielonego imbiru

Orzechy uprazyc na patelni na zloty kolor. Dynie obrac, usunac pestki i pokroic w kostke. Papryki umyc, usunac pestki i pokroic w kostke. Cebule posiekac na drobno, czosnek przepuscic przez praske lub drobno posiekac. Cebule i papryke zeszklic na tluszczu. Dodac czosnek i curry, zalac 8 szklankami wody i zagotowac. Ziemniaki obrac i pokroic w ksotke, razem z dynia dodac do zupy. Po zagotowaniu gotowac jeszcze 20 minut, az warzywa beda miekkie. Nastepnie zmiksowac, dodajac smietane, sok i skorke z cytryny. Doprawic do smaku. Zupa smakuje rowniez w wersji niemiksowanej. Przed podaniem posypac orzechami.

Przepis z: „Kuchnia polska” M. Caprari.

Poledwiczki wieprzowe w ciescie

Ciasto nalesnikowe jest naprawde uniwersalne! To, co wyglada jak palcuszki, to wieprzowe poledwiczki w ciescie! Mniam 🙂

Dla 4 osob:

1 spora poledwiczka wieprzowa

2-3 zabki czosnku

1 szklanka maki

1/2 szklanki mleka

1 jajko

olej do smazenia

sol, pieprz

Poledwiczke umyc, osuszyc i pokroic w plastry, rozklepac delikatnie reka. Czosnek przecisnac przez praske lub drobno posiekac. Rozetrzec w misce ze szczypta soli i 3-4 lyzkami oleju oraz pieprzem. Posmarowac marynata kotleciki i odstawic do lodowki na 30 minut. Make zmiksowac z jajkiem i mlekiem, ciasto osolic do smaku. Odstawic na kilkanascie minut, aby zgestnialo. Na patelni rozgrzac olej. Kotleciki zanurzac w ciescie i smazyc na zloty kolor na rozgrzanym oleju.

Przepis z „101 przepisow Swiata Kobiety” Tom 36

Salatka z wedzona ryba i burakami czerwonymi

Inspiracja z bloga: My olive tree Ostatnio mam faze na czerwone buraki, wiec pewnie znow sie niebawem cos z tym warzywem pojawi tutaj 😉 A kolorystycvznie to chyba ciag dalszy Rozowego Tygodnia…

Dla 4 -6 osob:

5 burakow ugotowanych w mundurkach

2 jajka ugotowane na twardo

mieso z ryby wedzonej np. pstrag w ilosci wg. naszego gustu

5 kiszonych ogorkow

zielona pietruszka (wzielam suszona)

1 lyzka musztardy

oliwa (wzielam ocet rzepakowy)

ocet winny (wzielma bialy ocet winny)

sol, pieprz

Obrac ugotowane buraki, pokroic w kosteczke, wlozyc do salaterki, nastepnie dodac porwane na czastki mieso ryby, jajka i ogorki – rowniez pokrojone w kosteczke, poszatkowana pietruszke, sol i pieprz, wymieszac. Oliwe, musztarde i ocet winny wymieszac na gladki sos i polac salatke, wymieszac, odstawic do lodowki na co najmniej godzine.

Tort z kremem jablkowo-jogurtowym

Nie przepadam za robieniem tortow. Wszystkie wydaj mi sie jednakowe: biszkopt+jakis tam krem. Cala sztuka polega na ozdobieniu… Tym razem wierzchnia czesc pokruszylam i zabarwilam niebieskim cukrem. Polecam ogromnie krem- smakuje bardzo lekko i orzezwiajaco.

Na forme o srednicy 26 cm:

Ciasto:

150 g masla

150 g cukru

3 jajka

150 g maki

1 opakowanie proszku do pieczenia

Krem:

750 g jablek

100 ml wody mineralnej gazowanej

2 lyzki cukru

125 g rodzynek

6 platow zelatyny

200 ml smietany kremowki

250 g jogurtu waniliowego

Maslo utrzec z cukrem na kremowa mase. Dodawac pojedynczo jajka ciagle ubijajc. Na koniec dodac make wymieszana z proszkiem do pieczenai i wymieszac. Piec w 180°C ok. 25 minut. Po wystudzeniu przekroic na dwie czesci.

Jablka obtrac, wyciac gniazda nasienne, posiekac w kostke. W wodzie rozpuscic cukier, dodac rodzynki i jablka i zagotowac. Zelatyne namoczyc w zimnej wodzie. Odsaczyc, wyjac nieco wody z wywaru jablkowego, rozpuscic zelatyne w goracej wodzie od jablek. Wymieszac z pozostalymi jablkami i rodzynkami. Wystudzic. Smietane ubic na szytwyno. Jak tylko zauwazymy, ze masa jablkowa zaczyna tezec, dodac ubita smietane i jogurt. Zalozyc obrecz od tortownicy na pierwszy krazek  ciasta, ostudzona mase wylac na pierwszy krazek ciasta, i polozyc drugi krazek (ja pokruszylam). Odstawic do lodowki na co najmniej 2 godziny. Udekorowac wedle wlasnego pomyslu 😉

Przepis na podstawie przepisu z: „Frau mit Herz. Spezial. Backen nach Grossmutters Art” nr 2/2012

Salatka makaronowa z blekitnym serem

Bardzo lubie 🙂

Dla 4 osob:

400 g makaronu

sol, pieprz

150 g sera z blekitna plesnia

1 lyzeczka musztardy ziarnistej

2 lyzki bialego octu winnego

5 lyzek oleju

150 g salaty rukoli

Makaron ugotowac w osolonej wodzie i odecedzic. Wystudzic. Ser pokruszyc lub posiekac w kostke. Salate umyc, przebrac i osuszyc. Musztarde wymieszac z octem  i olejem. Doprawic do smaku. Makaron wymieszac z serem, zalac sosem. Wymieszac, odstawic do lodowki na conajmniej godzine, aby salatka „naciagnela”. Tuz przed podaniem ewentualnie doprawic do smaku i wymieszac z salata.

 

Przepis z: „Mein schönes Land” nr 7/8/2011

Bagietki z dodatkami. World Bread Day.

World Bread Day! Swiatowy Dzien Chleba! U mnie dzis bagietki w 3 smakach. Zatem swietujmy na zdrowie! Nie ma to jak samodzielnie upieczony chleb 🙂

 

Na 3 sztuki:

450 g maki pszennej typu 405

7g suszonych drozdzy

2 lyzki oleju

1 lyzeczka soli

1 lyzeczka cukru

ok. 180 ml letniej wody

30 g posiekanej smazonej cebuli

25 g posiekanych orzechow wloskich

Make wymieszac z drozdzami, dodac olej, sol, cukier i wode, zagniesc w misce gladkie ciasto, ugniatac przez 5 minut. Pozostawic do wyrosniecia pod przykryciem na 20 minut. Nastepnie ciasto podzielic na 3 czesci. Pierwsza pozostawilam czysta, mla do kazdej pozostalej dodalam odpowiednio cebule lub orzechy wloskie. Uformowac bagietki i ulozyc na wylozonej pergaminem blasze do pieczenia. Odstawic na 40 minut pod przykryciem do wyrosniecia. Ponacinac na ukos. Piec w nagrzanym piekarniku w temperaturze 230°C (z termoobiegiem- 210°C) ok 20 minut.

World Bread Day 2013 - 8th edition! Bake loaf of bread on October 16 and blog about it!

Jogurtowy rozowy krem z malinami

Witam was z mojej rozowej kuchni- tym razem na slodko 🙂 Smacznego!

Dla 4 osob:

250 g mrozonych malin

250 jogurtu naturalnego

1 cukier waniliowy

50 g cukru (wzielam mniej)

75 g smietany kremowki

1 lyzka soku z cytryny

3 platy zelatyny lub 3 lyzeczki zelatyny instant

Maliny zagotowac, przetrzec przez sito- powinno byc 130 g pure malinowego. Zelatyne namoczyc i rozpuscic w goracym pure z malin (nie gotowac!) pure wymiesza cz jogurtem, cukrem, cukrem waniliowym i sokiem z cytryny. Smietane ubic na sztywno i dodac do kremu. Przelozyc do pucharkow lub pozostawic w foremce i wyjomowac porcje na talerzyki. Pozostawic na ok. 5 godzin do schlodzenia.

Różowy tydzień 2013

W ramach rozowego tygodnia przygotowalam tez… rozowe kapcie!

Po szczegoly zapraszam do mojego szydelkowego bloga: Moje szydelkowe przygody

Biala kielbasa zapiekana w zurawinie

Na otwarcie Rozowego Tygodnia! 🙂 W tym tygodniu przygotowujemy dania w kolorze rozowym, ktore maja nam przypominac o profilaktyce Raka Piersi. Ja proponuje piotrawe regionalna- nasza polska biala kielbase.

Dla 6 osob:

1 kg surowej bialej kielbasy

2 lyzki oleju

1/2 szkl. konfitury zurawinowej

2-3 lyzki tartego chrzanu

1 lyzka czystej wodki

Kielbase delikatnie ponakluwac, wlozyc do garnka, zalac woda i zagotowac. Zmniejszyc plomien i gotowac na niewielkim ogniu 15 minut. Wyjac z wody i ostudzic. Posmarowac olejem. Wlozyc do foremki, do piekarnika , piec w temperaturze 180°C. Gdy zacznie sie rumienic posmarowac glazura (z konfitury wymieszanej z chrzanem i wodka). Piec 10 minut, obrocic, posmarowac po drugiej stronie i znow piec 10 minut.

Przepis z: „Kobieta i Zycie” nr 4/2013

Różowy tydzień 2013

Chlebek pelnoziarnisty z jablkami

Jakos polubilam pieczenie roznych slodkich chlebkow z dodatkami. Ten jest naprawde przepyszny. Dopiero na drugi dzien zyskukje pelen aromat jablek. Mozna przechowywac zawiniety w folie spozywcza do 2 tygodni.

Na mala foremke kesowa o dlugosci 20 cm:

450 g jablek (wzielam 3 duze)

50 g brazowego cukru

1 lyzka mielonego cynamonu

2 lyzki kakao

1 opakowanie proszku do pieczenia (15 g)

250 g maki pszennej pelnoziarnistej

50 g suszonych fig

50 g migdalow w platkach lub siekanych

50 g rodzynek (sultanki)

3 lyzki soku jablkowego

Jablka obrac, wyjac gniazda nasienne, pokroic w kostke i zasypac cukrem. Wymieszac, odstawic na 12 godzin (np. przez noc). Make wymieszac z proszkiem do pieczenia, cynamonem i kakao. Rodzynki i figi przemyc na sicie. Figi posiekac. Dodac do maki wraz z jablkami powstalym sokiem oraz pozostalymi skladnikami i zagniesc wilgotne ciasto (dosc przypomina gline…) Ciasto przelozyc do natluszczonej foremki i piec w temperaturze 175°C ok. 50-60 minut.

Przepis dodaje do akcji:

Jabłko z cynamonem  

Przepis z: „Backlust. Brot&Brötchen” nr 4/2012

Kapusniak ze swiezej kapusty zabielany smietana

Znowu jakies wspomnienia z dzeicinstwa- koniec pazdziernika – poczatek listopada, to bylo szatkowanie i kiszenie kapusty. Jedna szatkownica na cala wies zakupiona przez Kolo gospodyn wiejskich. Smak te zupy wywolal we mnie wspomnienia … 😉

Dla 4 osob:

pol glowki kapusty

1 peczek wloszczyzny

4 ziemniaki

1 cebula

10 dkg chudego boczku (wzielam w zamian cienka kielbase)

2 litry bulionu warzywnego

1/2 szklanki smietany 18%

4 lyzki oleju

mielony kminek

sol, pieprz

Warzywa oczyscic i rozdrobnic. Boczek (kielbase) pokroic w kostke. W garnku rozgrzac olej, zrumienic na nim boczek oraz cebule. Dodac rozdrobniona wloszczyzne, smazyc przez 5 minut mieszajac. Nastepnie dodac poszatkowana kapuste. Zalac bulionem. Gotowac 30 minut, na 15 minut przed koniecem gotowania dodac obrane i pokrojone w kostke ziemniaki. Kiedy wszystkie warzywa beda juz miekkie dodac smietane wymieszana z 1/2 szklanki wywaru. Zupe doprawic do smaku pieprzem, sola i kminkiem.

Przepis z: „Tina” nr 11/2013