Wielkanocne "puchate" ciasteczka

IMG_0717

Przepis z jednej z niemieckich stron internetowych. Mogą ozdobić świąteczny stół.

Na 20 sztuk:

200 g twarożku zmielonego

50 g cukru

1 opakowanie cukru waniliowego

1 jajko

6 łyżek oleju

40 ml mleka

300  g mąki

2 łyżeczki proszku do pieczenia

2 łyżeczki skórki otartej z cytryny lub aromat cytrynowy

szczypta soli.

Z podanych składników zagnieść ciasto, następnie foremkami wykrawać ciasteczka i piec w temperaturze 180 st C. na złoty kolor (ok. 12-15 minut). Można polukrować lub posypać cukrem pudrem. Najsmaczniejsze są zaraz po upieczeniu!

Życzę wszystkim czytelnikom bloga Wesołych Świąt Wielkanocnych 🙂

Śliwki w marcepanie

No nareszcie i mi udalo się wykonac coś do mojej tegorocznej pralinkowej akcji. Coś mi jednak w tym roku nie bardzo idzie to wszystko… Zupełnie sie zgapiłam i nie wrzuciłam wpisu z zaproszeniem do akcji. Potem mialam w planach wykonanie pralinek z karmelem, ale niestety nie udało sie zupełnie: karmel się nie zsiadł, a pralinki nie chciały sie zrobić- wszystko na nic. Bo jednak z pralinkami, to czasem nie jest tak łatwo, jak się wydaje. Czasem produkcje trzeba rozłożyc na kilka dni, a mimo wszystko się nie udaje. Tym razem wziełam jednak na warsztat przepis o wiele łatwiejszy i w pełni wykonalny.

Na ok. 30 sztuk:

100 g suszonych śliwek kalifornijskich

200 g surowej masy marcepanowej

80 ml wina porto

kakao ok 2- 3 łyżki

Śliwki zalać winem i odstawić na ok 1 godzine, odsączyć, pokroic na połówki, wieksze na ćwiartki. Z marcepanu formowac placuszki, w które zawijać sliwki tocząc kulki. Kulki obtaczac w przesianym kakao.

Prawda, ze prosto? 😉

Przepis uczestniczy w mojej akcji Pralinki, trufelki, czekoladki…. Prosze przyjąć ten wpis, jako spóźnione zaproszenie…

Przepis na podstawie  jednego z grudniowych numerów z 2015 r tygodnika „Laura”.

Jagodzianki z ciasta serowego

Pozwolilam sobie siagnac przepis od Joli z bloga Nasze zycie od kuchni. Skopiowalam doslownie, mam nadzieje, ze sie Jolu nie obrazisz…

Cytuje przepis:

„Składniki zaczynu:

  • 30 g drożdży
  • 70 ml ciepłego mleka
  • 1 łyżka mąki pszennej
  • 1 łyżka cukru

Składniki ciasta właściwego:

  • cały zaczyn
  • 600 g mąki pszennej 
  • 70 g cukru pudru
  • duża szczypta soli
  • 250 g serka mascarpone
  • 50 g miękkiego masła
  • 1 jajo
  • 70 ml mleka (dolałam ok. 50 ml)

Dodatkowo:

  • 350 g jagód
  • 2 łyżki cukru pudru
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej

Drożdże pokrusz, wymieszaj je z cukrem i poczekaj, aż się upłynnią. Dodaj mleko i mąkę, wymieszaj i pozostaw pod przykryciem w ciepłym miejscu na ok. 20 minut. Mąkę przesiej z solą i cukrami do dużej miski. Dodaj miękkie masło i mascarpone. Ugnieć na kruszonkę. Dodaj zaczyn, jajo oraz mleko. Wyrób gładkie, elastyczne ciasto – ok. 10 minut (w razie potrzeby dolej letniego mleka). Ciasto przełóż do miski nasmarowanej olejem, włóż ją do torby foliowej i odstaw na 60 – 90 minut do wyrośnięcia. Wyrośnięte ciasto podziel na 18 kuleczek (po ok. 70 g), ułóż je na stolnicy oprószonej mąką i pozostaw (pod przykryciem ) na 15 minut. W tym czasie zmieszaj jagody z cukrem pudrem i mąką ziemniaczaną

Każdą cząstkę rozpłaszcz dłonią na placuszek, nałóż kopiastą łyżkę borówek, dokładnie zlep i uformuj podłużne lub okrągłe bułeczki. Ułóż je na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Odstaw do napuszenia na 35-45 minut. Przed pieczeniem posmaruj mlekiem. Piecz ok. 15 – 20 minut w piekarniku nagrzanym do 190 stopni C. Wystudź na kuchennej kratce.”

Kochani, nie wiem, czy zauwazliscie, ze blog opustoszal troche, ale to dlatego, ze u mnie trwa remont i brak czasu na gotowanie.  Te jagodzianki robilam juz przed remontem. Jeszcze tydzien i mam nadzieje bedzie lepiej, a potem… wyjade na zasluzony urlop. Zatem gdzies w polowie wrzesnia blog ruszy znow pelna para. Zobaczymy.

Aeblekage (Dunska "szarlotka")

Doslowne tlumaczenie nazwy tego deseru to szarlotka. Nie jest to jednak ciasto, placek z jablkami, ale warstwowy deser z jablkami, bita smietana i… cukrowa uprazona na patelni tarta bulka. Mnie ogromnie smakowal mocno schlodzony- idealny na upaly.

 

Dla 4 osob:

500 g jablek

nieco wody

100 g cukru

50 g masla

100 g tartej bulki

170 g smietany kremowki

Jablka obrac, wyciac gniazda nasienne, pokroic na kawalki, zalac niewielka iloscia wody i ugotowac do miekkosci. Nastepnie przetrzec przez sito lub ugniesc tluczkiem do ziemniakow na gladka mase. Odstawic do schlodzenia. Dodac polowe cukru i wymieszac. Maslo rozpuscic na patelni. Dodac tarta bulke i pozostaly cukier. Mieszajac smazyc, az masa bedzie lekko brazowa. Przelozyc na talerz do schlodzenia. Smietane ubic na sztywno. W pucharkach ukladac naprzemiennie warstwami jablka, tarta bulke i bita smietane. Ozdobic na wierzchu kleksem bitej smietany i bulka tarta. Schlodzic.

Przepis dodaje do akcji:

 Skandynawskie lato 2015

Przepis z pisma supermarketu Edeka „Mit Liebe. Das Genussmagazin” nr 04/2015

Waniliowe Pasteis de Nata (Waniliowe torciki z Portugalii)

Po prostu przepyszne 😉 Podane z waniliowa czekolada na goraco, sprawily, ze znalazlam sie w waniliowym niebie 😉

Na 12 sztuk:

1 opakowanie ciasta francuskiego (270g)

2 lyzki maki

400 g smietany kremowej

120 g cukru

1 Laska wanilii

5 zoltek

Foremke do mufinek wysmarowac maslem. Z ciasta francuskiego wykrawac krazki o srednicy 10 cm i wykladac nimi foremke do muffinek. Odstawic w chlodne miejsce. Make wymieszac z 5 lyzkami smietany. Pozostala smietane zagotowac z cukrem, miazszem wyskrobanym z wanlii i laska wanili. Laske wynilii wyjac, wlewac mleko z maka i mieszajac zagotowac. Zdjac z kuchenki i pojedynczo dodawac zoltka mieszajac trzepaczka. Plynem napelnic muffinki wylozone ciastem, Piec w piekarniku w temperaturze 220°C (z termoobiegiem- 200°C) ok. 12-15 minut.

Przepis z: Bild der Frau. Gut kochen & backen” nr 5/2014

Przepis uczestniczy w akcji:

 

Deser pomaranczowo-jablkowy

Sezon na cytrusy chyba jeszczw wciaz trwa? Polecam pyszny pomaranczowy deser z dodatkiem jablka.

pomaranczowy_deserek_2_405x540

Dal 4 osob:

3 pomarancze

1 jablko

100 g cukru

1/2 lyzeczki cynamonu

100 g migdalow

1 lyzka soku zu cytryny

3 lyzki likieru pomarnczowego ( w wersji bezalkocholowej zastapic sokiem pomaranczowym)

2 lyzki cukru pudru

150 smietany kremowej

Pomarancze obrac i wyfiletowac, sok zebrac do rondelka. Jablko obrac i pokroc na kawalki. Dodac do rondelka wraz z sokiem z cytryny i likierem. Zagotowac az jablka zmiekna, nastepnie dodac cukier puder, wymieszac i odstawic do wystudzenia. W rondlu o grubym dnie skaramelizowac cukier z dodatkiem cynamonu, wsypac migdaly i wymieszac, przelozyc papier do pieczenia i poczekac az wystygna. Smietane kremowa ubic. W rondelku umiesic mase pomaranczowa, nastepnie ubita smietane i posypac na wierzchu polamanymi migdalami w karmelu.

Przepis z: „Lisa. Kochen und Backen” nr 1/2011

Bulki z Zielonego Wzgorza

Ogromnie pracochlonne, w koncu sto lat temu gotowalo sie calkiem inaczej. Zapewniam jednak, ze efekt przerosnie wasze oczekiwania i i mimo pracochlonnosci przepisu zapragniecie zrobic je ponownie…

Na 20 buleczek:

1 opakowanie suchych drozdzy (7g)

1 lyzeczka bialego cukru

1/2 szklanki cieplej wody (nie goracej)

1/2 szklanki mleka

1/4 szklanki margaryny (wzielam jakies 2 lyzki)

2 lyzki masla

3/4 lyzeczki soli

1/4 szklanki bialego cukru

2 jajka

2 i 3/4 szklanki maki

oliwa

Drozdze rozpuscic z 1 lyzeczka cukru w 1/2 szklanki cieplej wody, odstawic na 10 minut. Mleko podgrzac i gorace wlac do miski z margaryna, cukrem i sola. Zamieszac, az margaryna sie rozpusci i nieco wystudzic. Jajka roztrzepac i dodac do miski z drozdzami, dodac mleko z tluszczem, cukrem i sola, wymieszac, dodawac stopniowo make meiszajac drewniana lyzka. Ciasto powinno byc luzne, ale nie kleiste (nie powinno kleic sie do scianek miski). Przelozyc na omaczona stolnice i zagniatac przez 10 minut.

Przelozyc do duzej naoliwionej miski, ciasto obrocic, aby natluscic powierzchnie. Przykryc sciereczka, odstawic do wyrosniecia w cieple miejsce na godzine do podwojenia objetosci. Nastepnie podzielic na dwie czesci, ktore  odlozyc przykryte na stolnicy na 10 minut. Kazda czesc podzielic na 10 czesci, z ktorych otoczyc kulki. Ulozyc w sporych odstepach na wylozonej papierem do pieczenia blasze. Bulki posmarowac na wierzchu stopionym maslem. Kolejny papier do pieczenia posmarowac stopionym maslem i przykryc bulki, a nastepnie przykryc sciereczka i odstawic do wyrosniecia na 45 minut. Nastepnie piec w nagrzanym piekarniku w temperaturze 190°C ok 15 do 20 minut.

Przepis z ksiazki: „Kuchnia z Zielonego Wzgorza” Elaine Crawford i Kelly Crawford, wyd. Literackie 2007 r.

Owoce egzotyczne z szafranowym jogurtem

Na sniadanie w stylu hinduskim. Choc nie do konca. Bowiem tradycyjne indyjskie sniadanie jest dosc ciezkie. To przede wszystkim rozne placki z nadzieniami, czesto pikantnymi. Moje snaidanie inspirowane Indiami siegnelo do typowo hinduskich przypraw- cynamonu i szafranu.

snaidanie_w_Indiach_4_405x540

sniadanie_w_Indiach_5_405x540

Dla 4 osob:

1 dojrzaly owoc mango

2 nektarynki

2 banany

sok z cytryny

0,1g mielonego szafranu

1/2 lyzeczki cynamonu

200 g smietany kremowej

400 g naturalnego jogurtu

70 g brazowego cukru

listki miety

Owoce umyc, ewentulanie obrac i oddzielic od pestki. Nastepnie pokroic na osemki lub talarki, skropic sokiem z cytryny, aby nie sciemnialy. Jogurt wymieszac z 50 g cukru, cynamonem i szafranem, doprawic do smaku sokiem z cytryny. Smietane ubic na sztywno i wymieszac z jogurtem. Owoce ulozyc w mieseczkach, podac jogurt, posypac pozostalym cukrem oraz pokrojonymi listkami miety.

Przepis z: „Meine Familie & ich” nr 1/2012

Zaciekawionych aranzcaj tego wpisu zapraszam do mojego robotkowego bloga.

Muffinki marmurkowe

Bardzo lubie ciasta marmurkowe. muffinki marmurkowe tez spotkaly sie z uznaniem moim i mojej rodziny 🙂

 

Na 12 sztuk:

280 g maki

3 lyzeczki proszku do pieczenia

szczypta soli

120 g cukru

2 jajka

250 ml mleka

6 lyzek oleju

kilka kropel aromatu waniliowego

2 lyzki kakao

2 lyzki mleka

Foremke muffinkowa wylozyc papierowymi papilotami. Make wymieszac w duzej misce z sola, cukrem i proszkiem do pieczenia. Jajka lekko ubic w misce. Dodac mleko i olej oraz aromat wanilowy i szybko wymieszac. Przelac plyn do miski z sypkim skladnikami i szybko wymieszac. Ciasto podzielic na dwie czesci. Do jednej dodac kako i 2 lyzki mleka, wymieszac. Ciasto nakladac naprzemiennie do foremek muffinkowych. Piec 20 minut w nagraznym piekarniku w temperaturze 200°C.

 

Jablko pieczone z piankami marshmallows i orzechami laskowymi

Moja propozycja na swiateczny deser, na zwienczenie swiatecznego obiadu. Prosta lecz efektowna 🙂

Dla 4 osob:

4 jablka np. Boscop, Cox Orange

maslo do wysmarowania foremek

50 g posiekanych orzechow laskowych

2 lyzki masla

Jabla umyc, osuszyc odkroic u gory czubek. Jablka wydrazyc w srodku, ulozyc w jednej natluszczonej duzej foremce lub kilku mniejszych. Pianki drobno pokroic. Wymieszac z posiekanymi orzechami i maslem posiekanym na wiorki. Nalozyc mase do wydrazonych jablek, przykryc gorna odkrojona „czapoeczka” jablka. Piec w uprzednio nagrzanym piekarniku w temperaturze 180°C (z termoobiegiem- 160°C) ok. 20 minut.

Przepis z: „Gut  & günstig” nr 11/2012