Urodziny bloga, rozwiazanie konkursu i pie ze slodkimi ziemniakami…

Hurra! Moj blog doczekal drugich urodzin! Juz nie jest bobaskiem, a szalejacym dwulatkiem 😉 Za rok pojdzie do przedszkola.

Dziekuje za wasza dwuletnia obecnosc tutaj: wszystkim zagladajacym, tych co szukaja czegosc przez google, tym wiernym czytelnikom, tym, co zagladaja z nudow, komentujacym, niepiszacym i wszystkim 🙂 Kilka faktow na temat bloga- na Facebooku polubilo go 114 osob. W ciagu 2 lat zebral 1545 komentarzy. W ostatnim roku podzielilam sie z wami 192 przepisami, zorganizowalam 2 akcje kulinarne: „Pralinki, trufeli, czekoladki” oraz „Przysmaki dla taty 2”.

Pora na rostrzygneicie urodzinowego konkursu. Zglosilo sie 11 osob, jednak 2 z nich nie pozostawily przepisu na wykorzystanie w kuchni czekolady i/lub ziemniakow. Zatem o nagrode walczylo 9 osob. Moja skromna osoba, wraz z innymi czlonkami jury zdecydowala sie wyroznic Monike za przepis na sernik wiedenski z polewa czekoladowa. Bardzo podobal sie nam tez przepis na frytki w wersji light od dzikowca. Zwyciezczyni gratuluje wygranej, wkrot´ce skontaktuje sie w sprawie wyslki nagrody.

A na koniec naszej urodzinowej fety zapraszam was do skosztowania naszego urodzinowego pie ze slodkimi ziemniakami 🙂 Slodkie ziemniaki dzis na moim blogu odebraly palme pierwszenstwa swoim tradycyjnym „kuzynom”. Poleca, czestujcie sie 🙂 I zaparszam na kolejny rok blogowania.

Na forme o srednicy 24 cm:

ciasto:

175 g maki

1/2 lyzeczki soli

1 lyzeczka cukru

50 g masla

40 g margaryny

2-3 lyzki zimnej wody

nadzienie:

500 g slodkich kartofli (bataty)

3 jajka

100 g brazowego cukru

350 g mleka skondensowanego nieslodzonego

40g rozpuszczonego masla

10 kropel aromatu waniliowego

1 lyzeczka cukru

1 lyzeczka swiezo zmielonej galki muszkatalowej

szczypta soli

W misce wymieszac make, sol i cukier przeznaczone na spod ciasta, Dodac posiekane maslo i margaryne, zagniesc palcami ciasto na drobne grudki, dodac wode i szybko widelcem zagniesc ciasto, gdyby bylo za razdkie dodac nieco wody, przelozyc do lodowki na 1 godzine.

Ziemniaki obrac, zagotowac w osolonej wodzie do miekkosci, odcedzic, pokroic na czastki, a nastepnie rozgniesc widelcem. Odstawic do wystygniecia. Dodac jajka i brazowy cukier, wymieszac na gladka mase. Dodac pozostale skladniki i odstawic.

Ciasto rozwalkowac i przelozyc do natluszczonej i wysypanej maka foremki, docisnac na bokach widelcem. Ponakluwac widelcem. Wylozyc papierem do pieczenia i podpiec „na slepo” (z wykorzystaniem suchego grochu- groch wysypac na papier do pieczenia) na zloty kolor w uprzednio nagrzanym piekarniku w temperaturze 220°C przez 10 minut. Papier do pieczenia i groch zabrac. Wylozyc nadzienie, piec 10 minut, nastepnie zmniejszyc temperature do 160°C i piec jeszcze 35 minut. Mozna podawac na cieplo lub po wystudzeniu.

Przepis z ksiazki: „Das große Backbuch”, wyd. Parragon 2012

Moj slodki pie uczestniczy w akcji (Dzieki za specjalne zezwolenie dla organizatorki chantel111):

Podsumowanie akcji "Przysmaki dla taty"

Kochani, serdecznie dziekuje za wszystkie zgloszone przepisy. I za wasze wspaniale opowiesci o tatusiach, tesciach, mezach, narzeczonych, dzieciach… O waszych panach. Dziekuje za przepisy od panow 🙂 Kilkakrotnie mialam lzy w oczach czytajac o tym, jacy byli/sa wspaniali. Dziekuje za czynny udzial. Zapowiada sie z ta akcja wystratuje rowniez na przyszly rok. Mam nadzieje, ze znow tak licznie wezmiecie udzial. Akcja trwala 5 dni. Odbywala sie na durszalku i na mikserze. W sumie zgloszono 83 przepisy! Wspaniale! A oto one:

 

 

 

 

 Gdybym kogos ominela w podsumowaniu to prosze o wiadomosc.

Embed_pcumkefuyoggl13ioq9vn3y4hm6q9gzz

Kolorowa zupa jarzynowa+ przypomnienie o konkursie na urodziny bloga

A urodziny bloga juz niebawem, bo za 3 dni. Gdyby ktos jeszcze mial ochote wygrac ksiazke pt. „Czekolada. Leksykon” to zapraszam tutaj.

A to juz lekka jarzynowa zupka wprost na lato:

 

Dla 4 osob:

1/4 glowki kapusty

1 czerwona papryka

1 por (biala czesc)

1/2 selera naciowego

500 g marchewki

2 lyzki oleju

1 l bulionu drobiowego

1 listek laurowy

sol, pieprz

200 g pomidorkow koktajlowych

pol peczka pietruszki

Kapuste oczyscic z zewnetrznych lisci, wyjac glab, poszatkowac na drobno. Papryke pokroic w paski, pora w krazki, marchew w talarki. Selera oczascic i pokroic na plasterki. Olej rozgrzac w garnku, dusic papryke, selera i marchew ok. 4 minuty. Dodac bulion oraz 1/2 litra wody. Dodac pora i kapuste, gotowac 20 minut, dadac listek laurowy. Pomidorki pokroic na polowy, pietruske posiekac. Pomidory i pietruszke dodac do zupy ok. 4 minuty przed koncem gotowania. Przyprawic do smaku.

Wpis uczestniczy w akcjach:

IV Letni Festiwal Zupy 

Przepis z: „Laura” nr 25/2012

Placek z delikatnym kokosowym kremem

Juz pachnie wakacjami w egzotycznej scenerii 🙂 I w tle slychac te piosenke:

Na forme o srednicy 24 cm:

50 g kuwertury czekoladowej ciemnej

3 jajka

200 g cukru

175 g maki

1/2 opakowania proszku do pieczenia (przeznaczonego na 500 g maki)

6 lyzek oleju

2 lyzki kakao

4 lyzki mleka

425 ml mleczka kokosowego nieslodzonego

1 lyzka maki ziemniaczanej

100 g smietany 30%

Kuwerture polamac i rozpuscic. Zoltka oddzielic od bialek. Bialka ubic na sztywna piane dodajac jednoczescie 85 g cukru. Zoltka ubic z 6 lyzkami zimnej wody i 85 g cukru. Dodac make wymieszana z proszkiem do pieczenia i olej. Dodac piane z bialek i lekko wymieszac. Polowe masy wymieszac z kakao, mlekiem i kuwertura, a druga z 3 lyzkami mleka kokosowego.  Przelozyc do natluszczonej foremki i piec w uprzednio nagrzanym piekarniku w temperaturze 175°C ok. 45 minut. Wystudzic.

Przygotowac krem: wymieszac make ziemniaczana, 30 g cukru i mleczko kokosowe, zagotowac, dodac smietane. Przelozyc na wierzch ostudzonego ciasta.

 

Piers indyka z nadzieniem chlebowym

Niedzielny obiad- smakowal domowym panom 🙂

Dla 4 osob:

1 kg piersi z indyka

2 kromki chleba tostowego

150 ml mleka

1 peczek pietruszki

1 zabek czosnku

1 szalotka

1 jajko

100 ml bialego wina wytrawnego

200 ml bulionu drobiowego

sol, pieprz

2 lyzki oleju

Piers z indyka nakroic w srodku tworzac „kieszen”. Posolic i popieprzyc rowniez wewnatrz. Chleb pokroic w kostke, zalac goracym mlekiem. Odstawic. Pietruszke posiekac. Szalotke i czosnek drobno posiekac. Podsmazyc na oleju. Dodac pietruszke. Wystudzic, dodac wraz jajkiem do odcisnietego chleba. Wymieszac. Nadzienie doprawic do smaku. Nadzienie wlozyc do pryzgotowanej w piersi indyka „kieszonki” Zamknac za pomoca wykalaczek lub szpadek. Pieczen podsmazyc ze wszytskich stron na goracym oleju, ulozyc w brytfannie, podlac winem i bulionem. Piec w uprzednio nagrzanym piekarniku w temperaturze 180°C (z termoobiegiem- 160°C) podlewajac czesto goracym sosem ok. 60-75 minut. Poniewaz sos wyparowal prawie calkowicie polecam do tego dania np. bialy sos cebulowy i makaron.

Przepis uczestniczy w akcji:

Embed_pcumkefuyoggl13ioq9vn3y4hm6q9gzz

Przepis na podstawie: „Lisa. Kochen und Backen” nr 2/2012.

Sernik z truskawkami

Pyszniutki. „Takiego dobrego sernika, to w zyciu nie jadlem”- oj pochwala z ust taty jest szczerozlota 🙂 Nie udalo mi sie zrobic ladnych zdjec, bo szybko sernik zniknal 😉

 

Na forme o srednicy 24 cm:

200 g herbatnikow typu petit buerry

55 g masla

150- 200g truskawek

5 jajek

250 g cukru pudru

1 opakowanie cukru waniliowego

1 i 1/2 lyzeczki maki ziemniaczanej

800 g twarozku typu Philadelfia

szczypta soli

Foremke natluscic. Herbatniki drobno pokruszyc umieszajac w foliowej torebce i walkujac walkiem do ciasta. Zagniesc okruchy z miekkim maslem, wylozyc do foremki i docisnac lyzka.

Truskawki umyc i oczyscic, ewentualnie wieksze pokroic wylozyc na ciasteczkowy spod. Zoltka jajek oddzielic od bialek. Biala ubic ze szczypta soli na sztywna piane. Zoltka utrzec z cukrem pudrem i cukrem waniliowym na puszysta mase. Dodac ser i make ziemniaczana. Dokaldnie wymiszac. Pod koniec dodac paine z bialek i lekko wymiszac lyzka. Przelozyc mase serowa do foremki. Piec w uprzednio nagrzanym piekarniku w temperaturze 220 °C 10 minut, nastepnie zmniejszyc temperature do 150°C i piec kolejne 70 minut.

Wpis uczestniczy w akcjach:

Embed_pcumkefuyoggl13ioq9vn3y4hm6q9gzz  Embed_gapvuu4d2k195qypusjsvmvglbh7ywzz 

Embed_h5l2cby6w9hbrbayhbfmbtmqyb1nlgzz

Wszystkiego dobrego kochany tatku…

Przepis zb”Woche der Frau. Traumhafte Sommerkuchen” nr 1/2011

Sznycle z kartoflana skorupka ;)

„Hold” dla mojego meza 😉 Acha na dzien ojca postaralismy sie juz dzis wraz z moim synkiem, ktory pieczolowicie kartofle tarl 😉 Prosta potrawa, ktora przypadnie do gustu na pewno wielu panom. 🙂

Dla 4 osob:

4  sznycle wieprzowe

700 g kartofli

2 lyzki musztardy

sol, pieprz

olej do smazenia

Kartofle obrac, ugotowac w oslonej wodzie i ostudzic. Zetrzec na tarce o grubych oczkach. Sznycle przyprawic sola i pieprzem, posmarowac kazdego  po pol lyzyki musztardy. Na musztarde wylozyc 1/4 kartofli i mocno docisnac. Tak przygotowac wszystkie 4 sznycle. Smazyc na rozgrzanym oleju najpierw na stronie z kartoflami ok. 5 minut, a nastepnie przelozyc delikatnie na druga strone i smazyc jeszcze 2-3 minuty. Usmazone sznycle trzymac w cieple, np. piekarniku. Kto lubi moze je jeszcze krotko zapiec z utartym serem. Podawac z zielona salata.

Przepis dodaje do akcji:

Embed_pcumkefuyoggl13ioq9vn3y4hm6q9gzz

Potrawka z kurczaka zapiekana pod ciastem francuskim

Niezle zaskoczenie bylo na widoczne na twarzy mojego meza na widok tego „kosmicznego dania”:

Po rozkrojeniu „czapy” z ciasta francuskiego pokazala sie zawartosc:

Dla 4 osob:

250 g gotowego ciasta francuskiego

600 g filetu z piersi kurczaka

4 kartofle

1 czerwona papryka

1 por

1 cebula

1 lyzka oleju

300 ml bulionu drobiowego

sol, pieprz

1 zoltko

Piers kurczaka pokroic w kostke, ziemniaki obrac, papryke umyc- zieminaki i papryke pokroic w kostke. Pora oczyscic, posiekac w talarki. Cebule obrac i posiekac na drobno. Na patelni rozgrzac olej, podsmazyc cebule, dodac pora, papryke, ziemniaki i kurczaka. Smazyc mieszajac ok. 5 minut. Dodac bulion, doprawic do smaku, przelozyc do formy  do zapiekania (srednica: 26 cm). Nalozyc plat ciasta francuskiego na forme i dobrze docisnac, posmarowac na wierzchu zoltkiem. Piec w uprzednio nagrzanym piekarniku w temperaturze  180°C (z termoobiegiem- 160°C) ok. 25-30 minut na zlotobrazowo.

Przepis : „Lisa. Kochen und backen” nr 2/2012

Drozdzowy placek z truskawkami i kruszonka

Sezon na truskawki w moim ogrodku wlasnie trwa. Skutkiem tego oto ten placek: szybciutko i pyszniutko. Drozdzowy spod i kruszonka na wierzchu- czegoz wiecej do szczescia potrzeba? 😉

 

Na forme o srednicy 26 cm:

150 g masla

125 ml mleka

21 g swiezych drozdzy

1 lyzka+ 150 g cukru

500 g maki

1 jajo+ 1 zoltko

2 szczypty soli

szczypta proszku do pieczenia

500 g truskawek

Roztopic 25 g masla, dodac mleko i ogrzac do letniej temperatury. Wymieszac drozdze, 1 lyzke cukru i 75ml mleka z maslem. Wymieszac 250 g maki, sol i 50 g cukru. Zrobic zaglebienie , wlac mleko z drozdzami, przysypac odrobina maki i odstawic w cieple miejsce do wyrosniecia na 15 minut. Dodac pozostale mleko i jako, zagniesc gladkie ciasto. Odstawic w cieple miejsce do wyrosniecia na 30 minut. Stopic 125 g masla i nieco wystudzic. Dodac 250 g maki, 100 g cukru i szczypte soli oraz szczypte proszku do pieczenia. Zagniesc ciasto na kruszonke. Odstawic do lodowki.

Truskawki oczyscic, umyc, pokroic na polowki. Ciasto drozdzowe wylozyc do natluszczonej i posypanej maka formy. Odstawic do wyrosniecia na 15 minut. Wylozyc na nie truskawki, a nastepnie kruszonke. Piec w uprzednio nagrzanym piekarniku w temperaturze 200°C (z termoobiegiem- 175°C) ok. 40 minut.

Przepis dopisuje do akcji:

Embed_gapvuu4d2k195qypusjsvmvglbh7ywzz
 

Przepis z: „Tina. Kochen und backen” nr 05/2012

Salatka z kapusty pekinskiej z gruszkami

Orzezwiajaca w smaku. Z nutka slodyczy. Podalam na kolacje.

Dla 4 osob:

1 glowka kapusty pekinskiej

100 g gotowanej szynki (Moze byc w calosci, albo w plasterkach)

1/2 peczka szczypiorku

2 gruszki

1 lyzka soku z cytryny

1 lyzki oliwy

2 lyzki bialego octu balsamicznego

sol, pieprz, cukier

Glowke kapusty przeciac na pol, wyciac glab, odlozyc zewnetrzne liscie, pokroic kapuste w paseczki. Szynke pokroic w kostke. Szyczypiorek umyc, otrzasnac z wody, posiekac. Gruszki obrac, pokroic w osemki, wyjac gniazda nasienne, pokroic w kostke. Skropic sokiem z cytryny. Wymieszac przygotowane skladnki. Polac sosem z oliwy i octu przyprawionym do smaku sola, pieprzem i odrobina cukru. Wymieszac. Posypac siekanym szczypiorkiem.

Przepis z: „Lisa. Kochen und backen” nr 2/2012