Crumble zurawinowo-pomaranczowe

 

Crumble-owoce pod kruszonka. Naprawde pyszne. Uzylam swiezych zurawin amerykanskiej odmiany tzw. cranberries. Powinniscie sprobowac, bo zurawina jest bardzo zdrowa- poprawia odpornosc i funkcjonowanie ukladu moczowego.

Dla 4 oosb:

500 g zurawiny swiezej lub mrozonej

1 pomarancza

125 g cukru

150 g maki

szczypta soli

50 g brazowego cukru

100 g masla prosto z lodowki

Swieze zurawiny umyc i przebrac. Pomarancze sparzyc i otrzec skorke, sok wycisnac. Zurawine zalac sokiem pomaranczowym i wlozyc do rondelka, Dodac 125 g cukru, wymieszac, zagotowac i gotowac, az odparuje nadmiar plynu ok. 5 minut. Mase zurawinowa przelozyc do duzego naczyniu zaroodpornego lub czterech mniejszych. 

Make wymieszac z sola, zrobic zaglebienie, wsypac brazowy cukier i dododac maslo. Posiekac nozem na drobne kawalki, nastepnie szybko zagniesc ciasto. Kruszonke posypac na mase zurawinowa. Piec w temperaturze 180°C az kruszonka nabierze zlocistej barwy. Mozna podawac z sosem waniliowym.

Przepis uczestniczy w akcji:

Akcja ŻURAWINOWA!

Przepis z: „Liosa. Kochen & Backen” nr 1/2013

Biala czekolada z przyprawami

Korzenne dodatki naprawde przypadly mi do gustu. Plynna biala czekolada to po prostu marzenie… (kto nie lubi bialej morze wziac inna 😉 )

Dla 2 osob:

500 ml mleka

4 gwiazdki anyzu

szczypta mielonej galki muszkatalowej i nieco do posypania

100 g startej na tarce bialej czekolady

Mleko wlac do rondelka, dodac galke muszkatalowa i anyz, zagotowac, gotowac na malym ogniu przez 5 minut. Zdjac z palnika, wsypac biala czekolade i mieszac, az sie rozpusci. Przelac do filizanek, posypac na wierzchu galka muszkatalowa.

 

Pelna pyrzypraw czekolada to propozycja do Korzennego Tygodnia:

 

Przepis z ksiazki: „Gorace napoje”Louise Pickford, wyd. RM, Warszawa 2011, wyd. II

Chleb mlynarza

Dawno nie pieklam chleba… Przepis z bloga Kuchennymi drzwiami Moze tym razem uda mi sie dolaczyc do kolejnego wspolnego pieczenia…

Skladniki na 1 bochenek:
Zaczyn (wieczor wczesniej):
65 g maki pszennej chlebowej (dalam typ 550)
45 g wody
1 lyzka aktywnego zakwasu zytniego

Wszystkie skladniki zmiksowac. Przykryc folia i pozostawic w temp. pokojowej przez 12 godz. (cala noc).

Ciasto własciwe:
365 g maki pszennej chlebowej (dalam typ 550)
20 g maki zytniej (uzylam maki zytniej pelnoziarnistej)
250 g wody
1/2 lyzki soli
caly 12-h zaczyn

Wszystkie skladniki oprocz soli wymieszac na wolnych obrotach przez 1 minute, przykryc folia lub sciereczka na 30-60 min. Dodac sol i miksowac na wolnych obrotach przez kilka minut. Ciasto bedzie dosc klejace. Ciasto wyjac na omaczony blat i jesli jest zbyt lejace, wgniesc troche maki, choc nadal musi byc bardzo wilgotne i klejace.

Przelozyc do naoliwionej miski, przykryc folia i odstawic do wyrosniecia w cieplym miejscu na 2,5 godz. W czasie wyrastania nalezy ciasto odgazowac co 45 min. na omaczonym blacie poprzez skladanie go na trzy, obrocic o 90° i zlozenie na pol.

Po wyrosnieciu (powinno podwoic objetosc) uformowac waski bochenek, umiescic w bardzo dobrze omaczonym koszyku do wyrastania lub uksztaltowac waski podluzny albo okragly bochenek bez koszyka, bo ciasto utrzymuje ksztalt. Bez koszyka najlepiej uformowac bardzo waski bochenek, gdyz ciasto wyrosnie wszerz bardziej niz na wysokosc. Wierzch obsypac obficie maka. Jesli formujemy w koszyku lub w innym naczyniu, szew ciasta powinien byc u gory, jesli bez naczynia lub koszyka, to szew powinien byc na spodzie i powinien byc dobrze sklejony. Nalezy chleb ulozyc na pergaminie, co ulatwi przenoszenie go na kamien do pieczenia bez zrujnowania ksztaltu chleba.

Odstawic do wyrosniecia na tak dlugo az niemalze podwoi objetosc, ale nie musi. Zazwyczaj trwa to ok. 2 godz., choc czasami tylko 1 lub 1,5 h. W miedzyczasie dobrze nagrzac piekarnik do 220 °C (z termoobiegiem odpowiednio nizej, jesli piekarnik sam nie obniza odpowiednio temperatury.) Na dnie piekarnika ustawic przed wlaczeniem zaroodporne naczynie na wode lub plytka foremke do ciast.

Gdy piekarnik jest odpowiednio goracy, natychmiast naciac chleb bardzo gleboko, minimum 3 cm w najwyzszym punkcie bardzo ostrym nozem, skalpelem lub zyletka (chleb ma ogromna tendencje do niemalze podwajania objetosci w trakcie pieczenia).

Wstawic chleb na kamien i natychmiast wlac 1 szkl. wrzatku do naczynia. Piec okolo 35-45 minut, mozna tez obnizyc temp. po 20 min., jesli chleb sie zbytnio zrumienil. Chleb powinien wydawac gluchy dzwiek jesli zapukamy palcem w spod. Studzic na kratce.

Losos zapiekany z pomidorami i serem mozarella

Cos, a`la saltka Caprese. Niemale zaskoczenie na talerzu, ale bardzo smakowite 🙂

 

Dla 4 osob:

1 cytryna

600 g filetow z lososia

500 g pomidorow

2 lyzki masla

sol, pieprz, papryka w proszku

suszony rozmaryn i bazaylia

125 g mozarelli

4 lyzki startego parmezanu

1 lyzka bulki tartej

Cytryne sparzyc wrzatkiem, otrzec skorke, a sok wycisnac. Filety z lososia skropic sokiem z cytryny. Pomidory sparzyc wrzatkiem, obrac ze skorki i pokroic na cwiartki. Maslo rozpuscic i posmarowac nim filety rybne. Filety przelozyc do naczynia zaroodpornego. Posypac sola, pieprzem, papryka i otarta skorka z cytryny. Nalozyc czastki pomidora. Posypac rozmarynem i papryka. Mozarelle pokroic na plasterki i wylozyc na filety. Posypac parmezanem i tarta bulka. Piec w uprzednio nagrzanym piekarniku w temperaturze 180°C ok. 25 minut.

Przepis z: Rezepte mit Pfiff” nr 2/2010

Pikante palki z kurczaka

Prosciutkie danie, ktore przypadlo wszystkim do gustu:) Zdjecie robione  w biegu 😉

Dla 4 osob:

8 udek z kurczaka

1/2 szklanki pikantego kechupu

2 oczszczone z pestek i posiekane papryczki chili (ewentualnie chili w proszku- 1/4 lyzeczki)

5 lyzek sosu worchester (moze tez byc sojowy)

3 lyzki miodu

3 lyzki oleju

mielony czarny pieprz

Keczap wymieszac z chili, miodem, sosem worchester, olejem i pieprzem. Udka umyc, osuszyc, posmarowac marynata, odlozyc do miseczki, zalac pozostala marynata, odstawic pod przykryciem do lodowki na 2 godziny. Wyjac z marynaty. Piec w piekarniku w temperaturze  200°c ok. 40 minut.

 

Przepis na podstawie „Przyjaciolki” nr. 17/2013

Na imieniny… rogaliki z ziemiankami Elzbietki

No to juz teraz wiecie, jak mam na imie 🙂 Blog istniej ponad 3 lata, a nie wiem, czy kiedykolwiek tak dokladnie o tym pisalam? Imieniny zatem dzisiaj i moj slodki poczestunek dla was 😉

Na ok. 30 sztuk:

500 g maki

250 g ziemniakow

100 g masla

1 jajko

szczypta soli

pol szklanki mleka

10 g drozdzy

konfitura z wisni

1 lyzeczka cukru

Ziemniaki obrac, ugotowac w osolonej wodzie, przepuscic przez praske i wystudzic. Drozdze wraz z cukrem rozpuscic w cieplym mleku, odstawic do wyrosniecia na 20-30 minut. Przelac do przesianej maki, dodac pozostale skladniki oprocz konfitury i wyrobic ciasto. Otrzymane ciasto 4 razy skladac w koperte i walkowac (jak ciasto francuskie) Za ostatnim razem rozwalkowac cienko i kroic na kwadraty. Ukladac konfiture:

A nastepnie zwijac rogaliki.

 

Piec w temperaturze 200 °C na rumiano ok. 15-20 minut (Nie patrzylam na zegarek…)

Przepis na podstawie przepisu z ksiazki: „Ciasta, ciastka, ciasteczka” Jana Czernikowskiego, wyd. Watra 1990, wydanie XIII

Kurczak w sosie musztardowym

Bardzo ciekawe- zupelnie nie wiedzialam jak nazwac to danie 😉

Dla 4 osob:

600 g filetu z piersi kurczaka

1 lyzka maki

1 cebula

1/2 straka czerwonej papryki

3 lyzki musztardy

sol, pieprz

olej

mielona papryka

300 ml bulionu drobiowego

100 g gestej smietanki

Filety umyc, osuszyc, pokroic  w cienkie paski, obtoczyc w mace. Cebule obrac i drobno posiekac. Papryke oczscic i pokroic w kostke. Na patelni rozgrzac olej, podsmazyc mieso na rumiano. Dodac cebule i smazyc przez chwile, wlozyc musztarde i wymieszac. Posoli, popieprzyc i posypac mielona papryka. Zalc bulionem i wymieszac. Gotowac ok. 5 minut. Dodac posiekana papryke,a nastepnie smeitanke i wymieszac. Doprawic ewentualnie do smaku.

Przepis Z: „Gut& günstig” nr 11/2013

 

Babka z ricotta

Kilka dni temu kupilam ricotte. Miala byc do czegos innego, ale w koncu upieklam te babke:

Składniki:

  • 250 g sera ricotta
  • 250 g mąki
  • 150 g cukru
  • 2 jajka
  • skórka z jednej cytryny
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • szczypta soli

W misce ucieramy ser z cukrem do momentu jego rozpuszczenia. Dodać pojedynczo żółtka, następnie skórkę z cytryny, mąkę i proszek. Białka z dodatkiem soli ubić na sztywno. Bardzo delikatnie połączyć obie masy i przełożyć do natłuszczonej foremki. Piec w 180*C około 45 minut. 

Przepis z bloga: Ola i the kichten

Urodzinowy placek orzechowy

Dzisiaj moje urodziny, zapraszam zatem wszystkich sympatykow mojego bloga na urodzinowy placek 🙂 Smacznego!

 

Na forme o srednicy 24 cm:

100 g orzechow wloskich

400 g maki

1 opakowanie proszku do pieczenia (przeznaczonego na 500 g maki)

100 g mielonych orzechow laskowych

200 g cukru

250 g masla lub margaryny do pieczenia

4 jajka

125 ml mleka

aromat migdalowy

Maslo utrzec z cukrem na puszysta mase, dodawac pojedynczo jajka ciagle ucierajac. Make wymieszac z orzechami laskowymi i proszkiem do pieczenia. Orzechy wloskie posiekac. Do masy dodawac stopniowo make i mleko wciaz ucierajac. Do gotowej masy dodac orzechy wloskie i lekko wymieszac. Przelozyc do natluszczonej foremki. Piec w temperaturze 180°C ( z termoobiegiem- 160 °C) ok. 60 minut. Po wystudzeniu ozdobic w dowolny sposob. U mnie- polewa czekoladowa i inwencja mojego syncia 😉

Przepis dodaje do akcji:

 

 W orzechowym raju 2   

 Przepis z: „Gut & günstig” nr 11/2013

Kapusta pekinska duszona

Ostatnio kapusta pekinska miala goscinne wystepy na moim blogu rekodzeliniczym. Jak sie spisala mozna zobaczyc tutaj: Moje szydelkowe przygody. Nie wiele myslac wrzucilam pozostala kapuste do garnka i ugotowalam pyszna kapuste duszona- bardzo wam polecam! Najlepiej do najzwyklejszych kotletow mielonych. Kto chce uzyskac bardziej tresciwe i samodzielne danie moze dodac do kapusty jakies miesko, albo kielbase.

Dla 4 osob:

1 kapusta pekińska

1 duża cebula

2 ząbki czosnku

4 łyżki masła

1 łyżka koncentratu pomidorowego

sól

pieprz

łyżeczka papryki słodkiej

Czosnek drobno posiekać, cebulę pokroić w kosteczkę i przesmażyć na patelni na maśle. Dodać kapustę pokrojoną w cienki paseczki. Dusić na wolnym ogniu przez około 20 minut. Pod koniec doprawić i dodać przecier pomidorowy . Podawać na ciepło.

Przepis z bloga: Ewusiowe smaki